3.1 Książki
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 3.1 Książki wg Temat "Edukacja"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 104
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aktywizacja, rozwój, integracja: ku niezależnej starości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chechelski, Dominik; Kiełbasa, Karolina; Szarota, Zofia; Kucharska, Józefa; Zdebska, Ewelina; Chabior, Agata; Cudak, Agata; Foszczyńska, Kinga; Tomczyk, Łukasz; Porąbaniec, Małgorzata; Szarota, ZofiaPozycja Analiza danych w badaniach edukacyjnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Kožuh, BorisZ wprowadzenia: "Drogi Czytelniku! Przed Tobą książka, która jest niezwykle prostą instrukcją sprawnego poruszania się po labiryncie programów statystycznych. Współczesne programy komputerowe pozwalają bowiem opracowywać dane zgromadzone w badaniach, w sposób łatwy i szybki. Empiryczne badania edukacyjne przebiegają często w postaci sondażu diagnostycznego. Oznacza to stosunkowo duże populacje lub próby i jednocześnie wielką ilość badanych zmiennych. Zebrany materiał empiryczny przekracza zazwyczaj możliwości ręcznego opracowania statystycznego. Jeszcze dwadzieścia lat temu opracowaniami zajmowały się centra obliczeniowe na uniwersytetach. Wówczas opracowania statystyczne były najbardziej czasochłonnym etapem badań empirycznych. Rozwój małych komputerów umożliwił każdemu badaczowi samodzielne opracowywanie danych. Dziś gromadzenie danych zabiera więcej czasu niż ich opracowanie statystyczne."(...)Pozycja Barbarzyńcy i obywatele: myślenie polityczne wobec wartości(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II; Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gałkowski, StanisławPozycja Bezpieczeństwo uczelni - bezpieczeństwo szkoły(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Bąk, Agnieszka; Gąbala, Urszula; Tokarz, Andrzej; Kędzierska, Joanna; Zagdan, Magdalena; Witek, Sabina; Stadnik, Jolanta; Recław, Katarzyna; Łukaszek, Kinga; Sagan, Agnieszka; Migas, Piotr; Koszel, Elżbieta; Giliciński, Marcin; Piekoszewski, Sebastian; Wolska, Agnieszka; Wawrzyńczyk, Rafał; Skrzyszowski, Sebastian; Pabisz, Maciej; Czupik, Dawid; Mucha, Mateusz; Gąciarz, Bartłomiej; Huzior, Anna; Nyc, Małgorzata; Korotusz, AgnieszkaZ wprowadzenia: "W roku 1986 w domu studenckim Lehigh University (USA) została zamordowana dziewiętnastoletnia Jeanne Ann Clery. Podjęte po tragedii działania rodziców ofiary doprowadziły do ujawnienia licznych patologicznych zjawisk na uczelniach amerykańskich, w szczególności przemocy i deficytu rozwiązań prawnych, regulujących sprawy' bezpieczeństwa campusów. Artykuł ukazuje inspirowaną śmiercią J. A. Clery' ewolucję prawa i przyjęte koncepcje, zmierzające do poprawy sytuacji."(...)Pozycja Blaski i cienie życia – Perspektywa psychologiczna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Ostrowski, Tadeusz M.; Kubacka-Jasiecka, Dorota; Nęcki, Zbigniew; Nęcki, Szymon; Stach, Ryszard; Donesch-Jeżo, Ewa; Czerniak, Anna; Mirski, Andrzej; Mirska-Tomasz, Natalia; Widlarz, Natalia; Siemiginowska, Patrycja; Sikorska, Iwona; Osikowska, Wanda; Iskra-Golec, IrenaZ wprowadzenia: "Książka zatytułowana Blaski i cienie życia – perspektywa psychologiczna wpisuje się w badania dotyczące uwarunkowań zachowania człowieka w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. Poszczególne rozdziały tej publikacji powiązane są z różnorodną problematyką, ale mają pewną wspólną właściwość – wszystkie dotyczą psychologicznych problemów życia współczesnego człowieka, jakże złożonych i interesujących z perspektywy badań i praktyki zawodowej."(...)Pozycja Być zdolnym – wspierać zdolnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2012) Barszcz, Karolina; Fijałkowski, Mirosław; Haręża, Barbara; Jarząb, Renata; Piętowska, Małgorzata; Piwowarczyk, Marzena; Dziduch, Anna; Grodzka, Anna; Kańska, Zofia; Wójcik, Monika; Rogowicz-Plisak, Katarzyna; Iwańska, Anna; Kaniewska, Bożena; Kopeć, Monika; Pakuła, Magdalena; Szachowicz, Iwona; Mikulko, Ewa; Plucner, Joanna; Stefańska, Edyta; Gmyr, Irena; Zając, Bogusława; Giza, Teresa; Giza, Teresa; Pękowska, MarzenaByć zdolnym – wspierać zdolnych to książka szczególna. Zawiera teksty napisane przez nauczycieli – uczestników studiów podyplomowych Praca z uczniem zdolnym. Stanowią oni pierwszą grupę specjalistów w zakresie rozpoznawania, opieki i wspierania uczniów zdolnych w województwie świętokrzyskim. Takie kadry są szczególnie potrzebne wobec zmian w systemie pracy ze zdolnymi, wdrażanych w szkołach i placówkach od roku szkolnego 2011/2012. Studia były realizowane w ramach projektu Benild – Doskonalenie Świętokrzyskich Kadr Oświaty, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Celem studiów było nabywanie przez nauczycieli kompetencji w obszarze identyfikacji i wspierania uczniów zdolnych.Pozycja Cisza w edukacji szkolnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Olearczyk, TeresaZe wstępu: "Obecne we współczesnym dyskursie społeczno-kulturowym rozważania dotyczące ciszy mają przełożenie na praktykę życia codziennego. Problem ten wymaga refleksji nad wychowaniem również w kontekście teorii natury ludzkiej. Proponowane rozwiązania pokazują bowiem, że u ich podstaw leżą odmienne koncepcje człowieka. Problem ciszy leży nie tylko w kompetencji pedagogiki rodziny, ale także pedagogiki przedszkolnej, szkolnej oraz kultury zachowań. W dzieciństwie kształtują się zręby osobowości − dziecko czerpie wzorce z własnej rodziny i ze środowiska szkolnego. Jednak z różnych przyczyn te dwa podstawowe środowiska wychowawcze nie zawsze wypełniają swoje zadania. Ciszę pedagogiczną rozumiem jako umiar pomiędzy hałasem i brakiem absolutnej ciszy. Ciszy powinno być tyle, ile należy w określonej sytuacji i miejscu. Człowiek dojrzały wie, jak powinien zachować się w określonej sytuacji. Wadą jest zarówno niedostatek ciszy jak i jej nadmiar. Umiejętne korzystania z ciszy zwiększa efektywność kształcenia. Cisza sprzyja koncentracji, refleksji, rozwojowi myślenia, twórczości, ponadto jest elementem kultury zachowania. Cisza jako wydobywanie i wyzwalanie w człowieku\uczniu przez refleksje wszystkiego co najlepsze, jako pomoc w pracy nad sobą, w kształceniu własnej woli. W szkole sprzyja atmosferze spokoju, przyjaźni, zmniejsza napięcie emocjonalne, korzystnie wpływa na prace w grupie."(...)Pozycja Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki podstawami analizy instrumentalnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Gajewski, AndrzejZe wstępu: "Skrypt Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki z podstawami analizy instrumentalnej zawiera omówienie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki oraz wybranych metod analizy instrumentalnej przewidzianych na kierunku Ochrona środowiska Krakowskiej Szkoły Wyższej. Materiały te, obejmujące teorię oraz instrukcje wykonania ćwiczeń, umożliwią studentom przygotowanie się do zajęć bez konieczności odwoływania się do różnych i niejednokrotnie trudno dostępnych źródeł. Ćwiczenia laboratoryjne są sprofilowane pod kątem ich przydatności praktycznej, głównie przez dobór odpowiedniej, niezbyt skomplikowanej aparatury pomiarowej. Istotna bowiem jest metoda, którą student poznaje w trakcie wykonywania ćwiczeń. Metoda ta, zasadniczo prosta, ale pozwalająca na wykazanie własnej inicjatywy, może być stosowana w późniejszej pracy zawodowej i dowolnie modyfikowana."(...)Pozycja Doktor honoris causa Aleksander Kwaśniewski(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Aleksejczuk, Oleg; Baszak-Jaroń, HalinaPozycja Doktor honoris causa Jacek Maria Majchrowski(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Baszak-Jaroń, Halina; Aleksejczuk, OlegPozycja Doktor honoris causa Jerzy Buzek(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Baszak-Jaroń, Halina; Aleksejczuk, OlegPozycja Dylematy współczesnego wychowania i edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Aksman, Joanna; Bocharova, Elena; Brzoza, Mariola; Burzyńska-Wentland, Lidia; Ciekot, Krystyna; Desedlova, Jaroslava; Gaweł, Anna; Gorloff, Elżbieta; Grzybowski, Romuald; Hitriuk, Wiera; Karapjetowa, Jelena; Kawula, Stanisław; Klasińska, Barbara; Kliś, Maria; Koczurko, Wasilij; Komorowska-Zielony, Alicja; Kowolik, Piotr; Kozłowska, Anna; Majsienia, Ludmiła; Oberuč, Jaroslav; Okraj, Zofia; Pabiańczyk, Anna; Ponomarjewa, Jelena; Rogalska-Marasińska, Aneta; Sikora, Justyna; Torowska, Joanna; Wantuła, Halina; Wroński, Ryszard; Wysocka, Ewa; Wysotjenko, Irina; Ziarko, Janusz; Kozłowska, AnnaZe wstępu: Tematyka tomu koncentruje się wokół kluczowych problemów współczesnej oświaty i efektywnych sposobów ich przezwyciężania. Autorzy podjęli problemy dotyczące zagadnień metodologicznych, kontekstów wychowania szkolnego, dydaktyki szkoły wyższej, pedagogiki rodziny, kształcenia nauczycieli oraz zagadnień związanych z tłem społecznym i politycznym edukacji, a także uwarunkowaniami współczesnej edukacji. Dyskutowano też kwestie teleologii edukacji, określania jej celów ogólnych, pośrednich, szczegółowych i operacyjnych. Wymiana poglądów objęła również problematykę trwających przemian merytorycznych i reform strukturalnych w niektórych systemach oświatowych.Pozycja Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych - "w" i "pomimo" czasów ponowoczesnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szewczyk-Zakrzewska, Agnieszka; Olearczyk, Teresa; Ziółkowska, Anna; Wnęk-Gozdek, Joanna; Juruś, Dariusz; Spychalska, Jolanta; Mikołajski, Bartosz; Kołacz, Marcin; Aksman, Joanna; Januszko-Szakiel, Aneta; Misiuk, Agnieszka; Pułka, Jolanta; Michel, Małgorzata; Ruszkowska, Małgorzata; Biel, Krzysztof; Aksman, JoannaPozycja Dzieci polskich imigrantów w Norwegii. Adaptacja z perspektywy dzieci, młodych dorosłych, ekspertów i państwa norweskiego na przełomie XX i XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Strzemecka, StellaZe wstępu: "Ludzkość przemieszcza się od początku swego istnienia, jednak wiek XXI ma szansę zapisać się na kartach historii migracji jako stulecie międzynarodowej migracji dzieci. Skala zjawiska transgranicznej wędrówki osób niepełnoletnich przybrała bowiem niespotykaną dotąd skalę. Począwszy od lat 90. XX wieku obserwujemy znaczący wzrost i zróżnicowanie mobilności dzieci w związku z przemianami geopolitycznymi, przyspieszeniem procesów globalizacyjnych, rozwojem oraz umasowieniem nowych technologii komunikacyjnych i transportowych, a także zmianami prawno-instytucjonalnymi i społeczno-kulturowymi (Castles, Miller 2011; Thiollet 2017). Z szacunków Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci wynika, że na przestrzeni 30 lat liczba migrantów międzynarodowych wzrosła ze 153 mln (w tym 25 mln dzieci) w 1990 roku do 281 mln (w tym 36 mln dzieci) w roku 2020 (UNICEF, Child…). Nieustannie, na całym świecie, członkowie rodzin podejmują decyzję o migracji. Na to postanowienie ma wpływ szeroki wachlarz tzw. czynników wypychających i przyciągających, które dotyczą zarówno obecnej sytuacji prywatnej, społecznej, gospodarczej oraz politycznej, jak i przyszłych aspiracji rodzin (Lee 1966)."(...)Pozycja Edukacja i zarządzanie bezpieczeństwem w przygotowaniu kadr dla szkolnictwa i przedsiębiorczości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Ostrowska, Monika; Ziarko, Janusz; Przeciszowski, Rafał; Szkarłat, Agnieszka; Kremel, Anna; Ostrowska, Monika; Ziarko, JanuszPozycja Elementy Statystyki. Część I. Statystyka opisowa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Major, Michał; Niezgoda, JanuszOd autorów: "Drodzy Czytelnicy! Przekazujemy na Wasze ręce podręcznik z nadzieją, że ułatwi on proces studiowania przedmiotu statystyka oraz dyscyplin pokrewnych, takich jak ekonometria, marketing, finanse czy rachunkowość. Skrypt zawiera podstawowe zagadnienia związane z teorią i zastosowaniem statystyki opisowej, która - obok wnioskowania statystycznego - stanowi jeden z dwóch filarów szeroko rozumianej statystyki. Zagadnienia omawiane w tej pracy zostały podzielone na pięć rozdziałów. Rozdział pierwszy przeznaczono na opis podstawowych pojęć statystycznych, takich jak - między innymi - zbiorowość i jednostka statystyczna, cecha i zmienna statystyczna. Opisano tutaj także metodologię badań statystycznych. W rozdziale drugim przedstawiono etapy badań statystycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposoby opracowywania i prezentacji materiału statystycznego. W kolejnym rozdziale - trzecim - dokonano przeglądu metod opisu struktury zbiorowości statystycznej, przy wykorzystaniu tzw. miar położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji. Rozdział czwarty jest przeglądem metod badania współzależności dwóch i więcej zmiennych statystycznych. Opisano tutaj różnego rodzaju współczynniki korelacji, oraz sposób szacowania parametrów tzw. funkcji regresji przy zastosowaniu metody najmniejszych kwadratów. Ostatni z rozdziałów - piąty - poświęcono zagadnieniom związanym z analizą szeregów czasowych. Opisane w nim metody pozwalają na badanie dynamiki zjawisk lub na określanie tendencji rozwojowych."(...)Pozycja English in action: language contact and language variation(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Dąbrowska, Marta; Freundlich, Jerzy; Krok, Iwona; Ozga, Krzysztof; Ruda, Marta; Willim, Ewa; Zabawa, MarcinPreface "The present monographic volume contains seven studies that deal with the ever-changing nature of language. Change and variation are so much at the heart of language tha t it could well be said that the story of language is the story of continuous invention and re-invention."(...)Pozycja Gamification Mechanisms in Distance Learning(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Woźniak-Zapór, MartaZe wstępu: Distance learning is one form of educating adults and, therefore, it is willingly used at universities, in companies to improve employees’ knowledge, and off ered by training companies. Like every form of education, distance learning has both supporters and opponents. Preferences in this area certainly depend on a person’s experience with courses distributed with the use of the internet. If that experience is positive, participants in e-learning courses consider them to be an effective and convenient form of acquiring knowledge. On the other hand, if the experience is negative, potential users will consider such form of training as an additional responsibility or an unnecessary burden.Pozycja Grywalizacja : wykorzystanie mechanizmów z gier jako motywatora do zmiany zachowania ludzi(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Złotek, Monika; Czerniak, AnnaThe subject of this work is gamification. Gamification is a new phenomenon that using the mechanisms of the game is changing human behavior on the positive. Gamification changing activities that are difficult or unpleasant for the people in activities that encourage commitment to creating fun with something that did not like. The aim of this study is to show the impact of gamification on the behavior of people with a particular emphasis on its use and impact inthe field of education. The study answered the question, what is the effectiveness of gamification and what makes the game attract and engage users so strongly, referring to the psychological theories. It was shown the possibility of using gamification in various areas of human life, in business, health, work and education. They cite a number of examples illustrating the implemented solutions gamification in distinguished areas, their effectiveness and impact on people’s behavior. In order to test the effect of gamificationmechanisms in the field of education, we created an original project gamification classes, the course of Psychology of advertising and consumer behavior in the fourth year of psychology, full-time studies. It was also an attempt to compare the course gamifications, based on the mechanisms of the games, with the traditional form of the classes of the same course on a part-time studies. As a result of the evaluation of both courses, there was to gamification form of classes was more effective in educating, compared with the traditional way of teaching. Although it important to emphasize that gamification almost every question has achieved better grades, the differences were not significant statistics. The evaluation results indicate that the mechanisms of gamification effectively motivate students to learn and activity, and no significant differences due to the fact that both courses were highly appreciated by its participants.Pozycja Implikacje dla rozwoju e-learningu w aspekcie technicznym na przykładzie KAAFM(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, SebastianW niniejszej monografii przedstawiono zagadnienia dotyczące e-learningu począwszy od przybliżenia tego, czym jest kształcenie na odległość i w jaki sposób jest realizowane w różnym otoczeniu – na uczelni i w biznesie. W kolejnych rozdziałach omówiono zagadnienia związane z kształceniem na odległość na uczelni realizowane na przykładzie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Przedstawione zostały również wyniki przeprowadzonych badań ankietowych dotyczących postrzegania przez studentów zarówno działania platformy e-learningowej, sposobów przedstawiania treści, jak i możliwości komunikacyjnych realizowanych za jej pośrednictwem. Na tej podstawie możliwe jest stwierdzenie, w jaki sposób należy poprawić kształcenie na odległość na uczelni, a co już jest dobre oraz czy zastosowane rozwiązania uważane są przez studentów za właściwe, a jeżeli nie – to, co należy ulepszyć. W ankiecie badany jest także stosunek studentów do samego kształcenia na odległość, czyli do sytuacji, w której wprawdzie mają możliwość uczenia się w dowolnym czasie i miejscu, i w razie konieczności mogą się komunikować z nauczycielem synchronicznie lub asynchronicznie, ale z drugiej strony nie pracują w grupie rówieśników, budując przy okazji więzi społeczne, a kontakt z żywym człowiekiem odbywa się poprzez wymianę tekstu pisanego na ekranie. Przytoczone wyniki badań pozwalają stwierdzić, czy działania związane z rozwojem kształcenia na odległość na uczelni prowadzone są w dobrym kierunku. Są również pomocne w wyznaczeniu nowych obszarów rozwoju, zgodnych z aktualnym zapotrzebowaniem studentów.