Przeglądaj wg Słowo kluczowe "cierpienie"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Charczuk, Edward; Iwaszczyszyn, Jan; Kamińska, Alicja; Klapa, Wojciech; Klimek, Krystyna; Kwiecińska, Agnieszka; Magosa, Dorota; Miller, Agnieszka; Orbik, Zbigniew; Ortenburger, Arkadiusz; Ortenburger, Dorota; Pasiut, Błażej; Repka, Iwona; Siwiec, Dominika; Szczurek, Agnieszka; Szeliga, Marta; Witkowska-Mańko, Renata; Wójcik, Katarzyna; Wylegała, JoannaZe wstępu: "Nie wszystko, co polskie, jest zarazem ogólnoludzkie, ale na pewno wszystko, co ludzkie, jest zarazem polskie. Encykliki Jana Pawła II z całą pewnością miały charakter uniwersalny, wszakże - jak dopatrzył się tego ks. J. Tischner - wywodziły się z polskiego doświadczenia ich Autora. Czegoś, co ogólnoludzkie, nie da się oddzielić od tego, co polskie. Podobnie z europejskością. Oto wiek XIII. W Rzymie pojawiają się zakonnicy św. Ducha, którzy myśl chrześcijańską o miłości bliźniego wprowadzają w czyn. Akceptuje ich papież Innocenty III, upominając, by w Chrystusie widzieli chorego, tak jak w chorym mają widzieć samego Chrystusa. Tenże papież ustanawia im coroczne święto na drugą niedzielę po święcie Trzech Króli. Duchacy są w całej Europie. Wkrótce znajdują się w Polsce, gdzie będą działać przez wieki. W Krakowie mają swój szpital pod wezwaniem św. Ducha."(...)Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Schmidt-Pospuła, Maria Dorota; Byrdak, Katarzyna; Gerc, Krzysztof; Grzonka, Dariusz; Iwaszczyszyn, Jan; Kwiecińska, Agnieszka; Józefik, Barbara; Klapa, Wojciech; Szczurek, Agnieszka; Kluzowa, Krystyna; Kukiełka, Andrzej; Kliś-Kalinowska, Anna; Marciniak, Maria Barbara; Olearczyk, Teresa; Orbik, Zbigniew; Ortenburger, Dorota; Ortenburger, Arkadiusz; Pyrczak, Wiesław; Repka, Iwona; Szeliga, Marta; Szczepaniak, Lucjan; Weber, Teresa; Makiełło-Jarża, Grażyna; Gajda, ZdzisławZE WSTĘPU: W tym roku oddajemy do rąk Czytelników szczególnie uroczysty zeszyt cyklicznego wydawnictwa Krakowskiej Szkoły Wyższej „Acta Academiae Modrevianae”, na łamach którego zamieszczamy referaty wygłoszone na jubileuszowej sesji nt. „Ból i cierpienie” w 2007 roku.Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Świder, Karolina; Bąbel, Przemysław; Szeliga, Marta; Kuźmicz, Ilona; Cempa, Monika; Chodak, Małgorzata; Knap, Małgorzata; Charczuk, Edward; Przeklasa-Muszyńska, Anna; Sochoń, Karolina; Zalewska, Anna; Zalewski, Karol; Sochoń, Magdalena; Jopa, Małgorzata; Duda, Roksana; Szarejko, Krzysztof; Stachowiak, Andrzej; Mrozowska, Aleksandra; Klapa, Wojciech; Loraj, Kinga; Wiśniewski, Wiesław; Szumpich, Stanisław; Zawodniak, Anna; Dębska, Grażyna; Iwaszczyszyn, Jan; Kliś-Kalinowska, Anna; Kwiecińska, Agnieszka; Lis, Małgorzata; Czekaj, Janusz; Szerla, Małgorzata; Domosławski, Zbigniew; Makiełło-Jarża, GrażynaPozycja Ból i cierpienie w opinii pielęgniarek(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Wnęk, Magdalena; Dębska, GrażynaPozycja Cierpienie w samotności wśród ludzi - o samotności dziecka we współczesnej rodzinie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Kowalewska, Marta; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, JerzySamotność to złożone i wielowymiarowe zjawisko, definiowane na różnych płaszczyznach. Samotność może dotyczyć człowieka w każdej fazie jego rozwoju, a w zależności od okresu, w którym się pojawi, przybiera odmienne formy. Zazwyczaj kojarzona jest z negatywnymi doznaniami, takimi jak: smutek, żal, tęsknota, nostalgia czy też gniew, ale również bywa łączona z przyjemnymi odczuciami: uczucie ulgi czy odpoczynek. Nasilone stany osamotnienia są trudne i mogą wpłynąć negatywnie na funkcjonowanie dorosłego człowieka. U ludzi dorosłych samotność bywa wyborem, nie koniecznością. U dziecka samotność ma zawsze wydźwięk negatywny. Współczesne społeczeństwo charakteryzuje się dużym stopniem egoizmu. Efektem tego jest m.in. drastyczny wzrost liczby dzieci przeżywających dotkliwe osamotnienie wśród osób formalnie najbliższych, w rodzinie. Na tym tle pojawia się niedostatek psychicznego kontaktu dzieci z rodzicami. Świadomość powszechności zjawiska osamotnienia dzieci w rodzinach jest przytłaczająca. Do czynników będących przyczyną poczucia samotności u dziecka, można zaliczyć: brak więzi emocjonalnej pomiędzy dzieckiem a rodzicami, autokratyzm w wychowaniu, a także stosowanie nieodpowiednich metod wychowawczych, niewłaściwy system kar i nagród w procesie wychowania. Czynnikiem powodującym poczucie samotności może być choroba lub niepełnosprawność dziecka, dysfunkcyjność rodziny, występowanie w rodzinie zjawisk o charakterze patologicznym, uzależnienia rodziców powodujące wzrost poczucia osamotnienia we wszystkich obszarach funkcjonowania dziecka – głównie w emocjonalnych i społecznych. Różnorodność interakcji i sytuacji, które stwarza życie rodzinne, przyczynia się do subiektywnego poczucia samotności dzieci wśród ludzi.Pozycja Czy cierpienie jest złem?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Szymańska, Beata"Zacznijmy od dwóch cytatów. Pierwszy z nich pochodzi z Księgi Hioba: „Człowiek zrodzony z niewiasty / krótki ma byt i bolesny / jak kwiat wyrasta i więdnie / jak cień chwilowy przemija”. Oto drugi: „Jakaż, o mnisi, jest szlachetna prawda o bolesności? Narodziny są bolesne, śmierć jest bolesna, smutek, narzekanie, przykrość, zły nastrój i rozpacz także są bolesne; nieuzyskanie tego, czego się pragnie, też jest bolesne. Krótko mówiąc, bolesne są wszystkie, w liczbie pięciu, czynniki przywiązania do czegoś. Jaka, o mnisi, jest szlachetna prawda o pochodzeniu bolesności? Taka właśnie: pragnienie wiodące do nowych narodzin, i któremu towarzyszą radość i przyjemność, to tu, to tam szukające zadowolenia, mianowicie pragnienie rozkoszy, pragnienie [nowego – przyp. autorki] istnienia, pragnienie nieistnienia. Jaka, o mnisi, jest szlachetna prawda o zniszczeniu bolesności? Otóż jest to całkowita obojętność wobec pragnienia, zniszczenie go, porzucenie go i odepchnięcie, wyzwolenie się od niego, odwrócenie się od niego. Z dróg najlepsza jest Ośmiostopniowa, z prawd – Prawda Poczwórna. Z dharm najlepsza jest beznamiętność”"(...)Pozycja Ja cierpię, a mnie boli: zarys podmiotowego ujmowania bólu i cierpienia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Majczyna, MarekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2013 : Medycyna i zdrowie publiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Seweryn, Barbara; Spodaryk, Mikołaj; Górecki, Marcin; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Pajdak, Władysław; Wójtowicz, Barbara; Dębska, Grażyna; Ławska, Wioletta; Rej-Kietla, Anna; Kryska, Sandra; Poździoch, Stefan; Huras, Agnieszka; Kryska, Sandra; Kowalewska, Marta; Pekaniec, Anna; Ciborowska, Helena; Drąg, Jagoda; Drąg, Jagoda; Gołkowski, Filip; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2013(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Mirski, Andrzej; Januszewska, Elżbieta; Szpak, Marta; Jania, Katarzyna; Mochel, Dorota; Ożóg, Kornelia; Pilip, Wiesława; Rybak, Przemysław; Szot, Wiesław; Zyznawska, Joanna; Oleszkowicz, Magdalena; Mirski, Andrzej; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2007 : Rodzina wobec choroby i starości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Szmyd, Jan; Orbik, Zbigniew; Makiełło-Jarża, Grażyna; Józefik-Chojnacka, Olga; Józefik, Barbara; Bocheńska-Seweryn, Maria; Kluzowa, Krystyna; Aleksander, Tadeusz; Gizella, Jerzy; Kuźma, Józef; Kuleta, Małgorzata; Wasilewska, Monika; Kusio, Urszula; Szmigielska, Barbara; Huget, Patrycja; Szarota, Zofia; Litawa, Aleksandra; Kycia, Alicja; Bielec, Dorota; Kupczyk, Agata; Pająk, Iwona; Panek, Anna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Majchrowski, JacekPozycja Stosunek do umierania i cierpienia - na przykładzie wolontariuszy krakowskiego hospicjum(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kuźma, JózefZ wprowadzenia: "Człowiek żyjący obecnie w czasach postindustrialnych musi sprostać wielu nowym wyzwaniom ery globalizacji opartej na wiedzy. Uwikłany w problemy codzienności zazwyczaj nie zastanawia się nad kresem swojego życia. Dopiero w obliczu poważnej choroby własnej lub kogoś bliskiego przychodzi czas na refleksję. Wielu z nas zaczyna stawiać sobie wówczas podstawowe pytania: czym jest życie, jaki był jego sens?, czym jest umieranie, czyjego nieodłączną cechą musi być ból i cierpienie? Seniorzy zaczynają dokonywać bilansu swojego życia, ważą swoje osiągnięcia i porażki. Innymi słowy, zaczynają filozofować. Niektórych zaś ludzi śmierć zaskakuje znienacka, zanim zdążą się zastanawiać nad tymi filozoficznymi kwestiami. Większość ludzi być może nigdy sobie nie odpowie na te ważne pytania związane z jakością życia. Na jakość życia składająsię wszystkie jego etapy."(...)