Przeglądaj wg Słowo kluczowe "dydaktyka"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo Wewnętrzne – 15 lat dydaktyki i badań na Wydziale Nauk o Bezpieczeństwie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Janik, Krzysztof; Skowroński, AndrzejArtykuł jest w istocie sprawozdaniem z dydaktycznego, naukowego i eksperckiego dorobku Katedry Bezpieczeństwa Wewnętrznego przygotowanym z okazji 15-lecia istnienia Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (od 1 września 2024 r.: Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie). Autorzy podejmują próbę odpowiedzi na pytanie o motywy podejmowania studiów na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne, wskazując przy tym na malejącą atrakcyjność zatrudnienia w służbach bezpieczeństwa państwa. Przypominają główne kierunki badań naukowych prowadzonych w Katedrze Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Ilustrują przykładami tezę, że w pracach badawczych Katedra starała się nadążyć za aktualnymi potrzebami kształtowanymi przez zmieniającą się rzeczywistość. Wreszcie pokazują dość obszerną aktywność ekspercką pracowników Katedry, ich zaangażowanie w popularyzację zasad bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Nie ulega bowiem wątpliwości, że jeśli nauka ma być związana z praktyką, to w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego dla tego postulatu jest szczególnie dużo miejsca.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 3 (LVI) Wpływ społeczny działań informacyjnych i edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa – analiza doświadczeń(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Janik, Krzysztof; Skowroński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Tworkowski, Bogdan; Treśka, Radosław; Gut, Jerzy; Dobrzańska, Małgorzata; Liber, Janusz; Herman, Marceli; Gorzelańczyk, Piotr; Drzewiecki, Janusz; Wojtycza, JanuszWprowadzenie: "Nauki o bezpieczeństwie są stosunkowo młodą dyscypliną badawczą, choć refleksja nad bezpieczeństwem towarzyszyła ludzkości od początku jej dziejów. Zwracał na to uwagę Arystoteles, twierdząc, że pierwsze ludzkie wspólnoty były przede wszystkim wspólnotami bezpieczeństwa, które zostały zinstytucjonalizowane w postaci państwa."(...)Pozycja Dylematy współczesnego wychowania i edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Aksman, Joanna; Bocharova, Elena; Brzoza, Mariola; Burzyńska-Wentland, Lidia; Ciekot, Krystyna; Desedlova, Jaroslava; Gaweł, Anna; Gorloff, Elżbieta; Grzybowski, Romuald; Hitriuk, Wiera; Karapjetowa, Jelena; Kawula, Stanisław; Klasińska, Barbara; Kliś, Maria; Koczurko, Wasilij; Komorowska-Zielony, Alicja; Kowolik, Piotr; Kozłowska, Anna; Majsienia, Ludmiła; Oberuč, Jaroslav; Okraj, Zofia; Pabiańczyk, Anna; Ponomarjewa, Jelena; Rogalska-Marasińska, Aneta; Sikora, Justyna; Torowska, Joanna; Wantuła, Halina; Wroński, Ryszard; Wysocka, Ewa; Wysotjenko, Irina; Ziarko, Janusz; Kozłowska, AnnaZe wstępu: Tematyka tomu koncentruje się wokół kluczowych problemów współczesnej oświaty i efektywnych sposobów ich przezwyciężania. Autorzy podjęli problemy dotyczące zagadnień metodologicznych, kontekstów wychowania szkolnego, dydaktyki szkoły wyższej, pedagogiki rodziny, kształcenia nauczycieli oraz zagadnień związanych z tłem społecznym i politycznym edukacji, a także uwarunkowaniami współczesnej edukacji. Dyskutowano też kwestie teleologii edukacji, określania jej celów ogólnych, pośrednich, szczegółowych i operacyjnych. Wymiana poglądów objęła również problematykę trwających przemian merytorycznych i reform strukturalnych w niektórych systemach oświatowych.Pozycja Ewaluacja zajęć dydaktycznych przez studentów. Teoria i praktyka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Kapiszewska, Maria; Merklinger-Gruchała, AnnaPozycja Katedra Historii Administracji i Myśli Administracyjnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1979–2017)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Cichoń, Paweł; Malec, JerzyArtykuł zawiera charakterystykę Katedry Historii Administracji i Myśli Administracyjnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie od chwili jej powstania do 2017 r. Kierownikami Katedry byli w tym okresie profesorowie Ludwik Łysiak, Jerzy Malec oraz Dorota Malec. Opisano główne kierunku badań z zakresu historii administracji podejmowane przez pracowników Katedry, a także rezultaty tych badań w postaci opublikowanych monografi i i artykułów. Wskazano na aktywność pracowników Katedry w działalności organizatorskiej na szczeblu uczelni, wydziału oraz ich udział w gremiach redakcyjnych czasopism naukowych. Przedstawiono uzyskane przez nich stopnie naukowe. Omówiono również zajęcia znajdujące się w ofercie dydaktycznej Katedry.Pozycja Katedra Historii Państwa i Prawa UMCS w Lublinie w latach 2008–2016(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Smyk, Grzegorz; Wrzyszcz, AndrzejArtykuł zawiera charakterystykę badań naukowych prowadzonych w Katedrze Historii Państwa i Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w latach 2008-2016. Kierownikiem Katedry był w tym okresie prof. zw. dr hab. Wojciech Witkowski. Przedstawiono także rezultaty tych badań w postaci uzyskanych stopni naukowych oraz najważniejszych publikacji. Omówiono zajęcia dydaktyczne prowadzone przez pracowników Katedry na kilku kierunkach studiów. Wskazano najważniejsze osiągnięcia w działalności organizatorskiej na szczeblu wydziału, uczelni, a także w ogólnopolskich instytucjach należących do resortu nauki i szkolnictwa wyższego.Pozycja Media w kształceniu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Tabora-Marcjan, Ewa"Na wstępie przytoczą wypowiedź profesora Jana Zborowskiego z publikacji wydanej ponad 30 lat temu; Ze środkami audiowizualnymi spotykamy się nic tyłko w szkole. Narzucają się one na każdym kroku. Rano budzi nas radio, które przynosi świeże wiadomości z różnych dziedzin, reklamy wysław urabiają naszą opinię, oglądamy i czytamy ilustrowane magazyny czasopism, wiele czasu pochłania kino, telewizja -- słowem na każdym kroku dociera do nas masowa informacja. Wszystkie te i wiele innych środków informacji dociera, rzecz zrozumiała, również do młodzieży. W tych warunkach nauczanie w szkole zajmuje na pewno ważną, ale chyba nie najważniejszą część dnia ucznia. [...] Większość nauczycieli zdaje sobie sprawę, że nikt i nic nie potrafi odsunąć młodzieży od atrakcyjnych i narzucających się w środowisku pozaszkolnym źródeł infomiacji, ale w praktyce szkolnej niewielu jest takich nauczycieli, którzy w sposób racjonalny wykorzystują te doświadczenia uczniów i włączają je w sposób systematyczny w proces zorganizowanego nauczania1. Problematyka poruszona w przytoczonym fragmencie opracowania prof. Zborowskiego nic straciła nic ze swej aktualności."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2006 : Studia, rozprawy, artykuły(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Pucek, Zbigniew; Nieciuński, Stanisław; Szumpich, Stanisław; Ziarko, Janusz; Wroński, Ryszard; Gaweł, Anna; Kulczycki, Jerzy; Blachnicki, Bogusław; Kliś, Maria; Jordan, Maria; Bożek, Martin; Rojek, Piotr; Młynarczyk, Andrzej; Młynarczyk, Krystian; Woźniak, Marta; Majchrowski, JacekPozycja Zarys diagnozy jakości pracy nauczyciela akademickiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kapiszewska, Maria; Tabora-Marcjan, Ewa