Logo repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Wszystko na UAFM
O projekcieRegulaminPolityka bezpieczeństwa
Aspekty prawneSprawdź politykę wydawcy
FAQSłownik pojęć
Kontakt
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg słów kluczowych

Przeglądaj wg Słowo kluczowe "knowledge"

Teraz wyświetlane 1 - 13 z 13
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 4 (XXXIII) : Kultura Bezpieczeństwa - Uwarunkowania Społeczne i Organizacyjne
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Mirski, Andrzej; Marjański, Andrzej; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Ziarko, Janusz; Wilk-Woś, Zofia; Bakonyi, Jadwiga; Urbańczyk, Piotr; Gach, Daniel
    Z wprowadzenia: "Kultura jest rozpatrywana jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych jak i niematerialnych (duchowych i symbolicznych). Bardziej szczegółowy opis tych wytworów, wraz z prezentacją podstawowych działów kultury, jakimi są tzw. kategorie kultury, zawarto m.in. w publikacji Małgorzaty Gruchoły, gdzie opisano cechy socjologicznego podejścia do kultury i podkreślono znaczenie kultury narodowej. Pojęcie kultury ma bogate podstawy teoretyczne. Jest rozpatrywane przez przedstawicieli wielu nauk. Przegląd ujęć i koncepcji filozoficznych, przykładowo, prowadzi do określenia dziesięciu działów odnoszących się do definicji kultury, mianowicie: – rozumienie kultury w ujęciu historycznym, z podkreśleniem jej temporalności; – hermeneutyczne koncepcje kultury oparte na systemie znaczeń i symboli, z traktowaniem kultury jako interpretacji; podstawa kultury symbolicznej; – ujęcie genetyczne jako ewolucyjne przedłużenie natury i naturalistyczna koncepcja bytu; rozpatrując przenikanie się uwarunkowań kulturowych i genetycznych, w socjologii operuje się pojęciem socjobiologii, której elementem jest memetyka – mem stanowi przekaz kulturowy; – jako sfera realizacja duchowości człowieka; – traktowanie kultury w aspekcie ludzkiej kreatywności i spontaniczności w odniesieniu do twórczości; – jako system uwarunkowań i determinacji (w tym problematyka uwarunkowań społecznych, instytucji i wzorów postępowania, praw i tradycji); – jako płaszczyzna interakcji miedzy ludźmi – komunikacja; – jako system zamknięty; – jako system uniwersalny (w tym przenikalność kulturowa); kwestie zamknięcia, otwarcia, ale i tożsamości kulturowej można odnosić do dwoistości strukturalizmu, zakładającego rozpatrywanie kultury na poziomach zewnętrznym (co się wiąże z różnorodnością kulturową odnośnie instytucji, wzorów i zachowań) i wewnętrznym (jedność kultury oparta na wspólnotowości); kultura stanowi matrycę, ukrytą umysłową strukturę, której uzewnętrznienie służy realizacji podstawowych potrzeb ludzkich; – rozumienie w kontekście stałości, niezmienności, ale także zmian i nieustannej ewolucji, w tym kreatywności kulturowej."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Collaborative Knowledge Services a sukces i bezpieczeństwo organizacji
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) du Vall, Marta; Majorek, Marta
    Artykuł poświęcony został Collaborative Knowledge Service rozumianej jako istotny element kultury organizacyjnej, stanowiącej czynnik umożliwiający usprawnienie działań organizacji/ firmy oraz osiągnięcie sukcesu. Obecnie bezpieczeństwo i sukces organizacyjny zależą od tego, jak skutecznie ludzie szukają tego, czego potrzebują. Główna teza polega na założeniu, iż sukces przychodzi, gdy ludzie współpracują, kiedy dzielą się tym, co wiedzą. To wszystko powinno składać się na strukturę funkcjonalną organizacji: nikt już nie powinien działać sam, konieczna jest współpraca z innymi. Potrzebujemy informacji lub wiedzy, którą możemy zaczerpnąć od pozostałych członków zespołu, a oni potrzebują nas. Współpraca jest drogą umożliwiającą zapewnienie bezpieczeństwa i osiągnięcie sukcesu. Knowledge Service łączy zarządzanie informacją i strategiczne uczenie się. Łącząc je, tworzy wspólną strukturę, której wartość dodana wynika ze współpracy i procesu dzielenia się wiedzą. Dzięki Knowledge Service, rozumianej jako metoda radzenia sobie z pozyskiwaniem informacji, wiedzą i uczeniem się, możemy osiągnąć wysoką wydajność i efektywność w każdej organizacji. W tekście pojawią się case studies obrazujące zastosowanie Collaborative Knowledge Service.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    International Scientific Conference Family – Health – Disease. Abstracts of Lectures and Posters
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kalemba-Drożdż, Małgorzata
    International Scientific Conference FAMILY – HEALTH – disease Abstracts of Lectures and Posters 26.09.2019 Kraków Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University edited by Małgorzata Kalemba-Drożdż
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Państwo i Społeczeństwo 2020, nr 1 Społeczeństwo i niepełnosprawność
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Konarska, Joanna; Leśniak, Joanna; Majewicz, Piotr; Borczykowska-Rzepka, Maria; Kryukovskaya, Natalya; Bizová, Nad’a
    Z wprowadzenia: "Niepełnosprawność to słowo, które działa jak hasło kojarzące się z cudzym (byle nie własnym) nieszczęściem, a także z: trudnościami, ograniczeniami w działaniu i pracy, leczeniem, bólem, cierpieniem, samotnością i wieloma innymi sytuacjami życiowymi, z których w żadnej przeciętny człowiek nie chciałby się znaleźć. Jednak dane statystyczne mówią, że procent osób z niepełnosprawnościami na całym świecie rośnie w coraz większym tempie. Niepełnosprawność i zagadnienia z nią związane stają się wobec tego problemem nie jednostki, ale całego społeczeństwa i w żadnym wypadku nie można go ignorować."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Państwo i Społeczeństwo 2024, nr 2 Medycyna i zdrowie publiczne
    (Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Dębska, Grażyna; Milaniak, Irena; Szara, Marta; Klukow, Jadwiga Wioletta; Golec, Joanna; Nowak, Monika; Malinowski, Mateusz; Majoch, Monika; Węgrzyn, Izabella; Rafa, Elżbieta; Siekierczak, Sylwia; Cygnarowicz, Bożena; Mazur, Agnieszka Anna; Jasek, Eliza; Merklinger-Gruchała, Anna; Karbowiak, Marta; Czechowska, Beata; Kulis, Aleksandra; Batorowicz, Beata; Chrabota, Urszula; Żychowicz, Paweł; Duda, Anna; Klimek-Piskorz, Ewa; Kuźlik, Bartosz Andrzej; Gawlak, Małgorzata; Mazur, Marta; Ciesielska, Katarzyna; Buszman, Piotr; Sanetra, Krzysztof; Białowąs, Patrycja Agnieszka; Senderek, Tomasz; Kopiński, Piotr; Sadakierska-Chudy, Anna; Bartosiewicz, Angelika; Wąsik, Magdalena Maria; Potapov, Oleksii; Bazielich, Antoni Wiktor; Kolendo, Jarosław; Komorowski, Andrzej L.; Borowy, Przemysław; Heba, Mateusz; Płonczyńska, Julia; Wcisłek, Olga; Batko, Bogdan; Kamińska, Alicja; Major, Patrycja; Smyk, Jakub; Gołojuch, Katarzyna
    Z wprowadzenia: "Z wielką przyjemnością zapraszamy Państwa do zapoznania się z kolejnym numerem czasopisma „Państwo i Społeczeństwo”. W numerze znalazły się prace oryginalne, poglądowe oraz opisy przypadków. Zakres tematyczny artykułów obejmuje dziedzinę nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Prezentowana tematyka prac wpisuje się w zakres tematyczny czasopisma oraz podejmuje aktualne tematy, jakimi są: opieka pielęgniarska, w tym uwarunkowania kulturowe oraz rozwój zawodowy, pandemia COVID-19 i jej wpływ na dobrostan pracowników medycznych, fizjoterapia w różnych schorzeniach, powikłania w kardiologii i chirurgii, zakażenia szpitalne, szczepienia ochronne."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2004
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Czaja, Jan; Pucek, Zbigniew; Blachnicki, Bogusław; Bromboszcz, Maja; Trzciński, Krzysztof; Grygajtis, Krzysztof; Zgórniak, Marian; Lewandowski, Henryk; Staszków, Jan; Jelonek, Adam W.; Księżyk, Marianna; Starzyk, Kazimierz; Galata, Stanisław; Kamiński, Włodzimierz; Majchrowski, Jacek M.; Kilian, Stanisław; Bujwid-Kurek, Ewa; ; Seniów, Jerzy; Kapiszewski, Andrzej
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Pedagogiczne i społeczne wsparcie uzdolnionych dzieci i młodzieży. 2
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Житнік, Тетяна; Лемко, Галина; Караваєва, Віра; Борисенко, Дар’я; Бочарова, Олена; Бердник, Ганна; Тепла, Марія; Татьянчиков, Андрій; Половина, Галина; Голоденко, Сергій; Pufal-Struzik, Irena; Кокоріна, Людмила; Бутенко, Ганна; Алфімов, Дмитро; Grzesiak, Krystyna; Bercal, Ewelina; Olearczyk, Teresa; Misiuk, Agnieszka; Giza, Teresa; Pasich, Lidia; Давидчук, Вікторія; Кулик, Іванна; Lipińska, Marzena; Skulicz, Danuta; Жизномірська, Оксана; Татьянчикова, Ірина; Кислицька, Тетяна; Протас, Оксана; Літовка, Олена; Грибан, Ірина; Бобак, Оксана; Алфімов, Валентин; Szewczyk, Agnieszka; Kožuh, Anna; Gątarska, Elżbieta; Gątarska, Elżbieta; Aksman, Joanna; Санжарова, Галина; Тимофій, Уляна; Aksman, Joanna; Boczarowa, Ołena
    Publikacja, którą Państwu przedstawiamy stanowi kolejne, drugie z kolei kompendium wiedzy oparte na badaniach i doświadczeniach naukowych polskich i ukraińskich naukowców. Pierwsza część publikacji została wydana w 2010 roku i ukazywała chęć rozwinięcia tematu wsparcia dziecka i młodzieży zdolnej przedstawionego w badaniach europejskiej sieci Eurydyce. Badania te ukazały się w 2008 roku i dotyczyły ustalenia terminologii tego problemu, ustalenia specjalnych rozwiązań edukacyjnych i ich rodzajów oraz kwestii kształcenia i dokształcania nauczycieli do pracy z uczniami zdolnymi/ utalentowanymi.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Poland, Slovenia, the World : Challenges of present-day education
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Nieciuński, Stanisław; Aksman, Joanna; Freundlich, Jerzy; Guzik, Agnieszka; Kozłowska, Anna; Kožuh, Boris; Mirski, Andrzej; Pułka, Jolanta; Olearczyk, Teresa; Wysocka, Ewa; Govekar-Okoliš, Monika; Hočevar, Andreja; Mažgon, Jasna; Jelenc Krašovec, Sabina; Kovač Šebart, Mojca; Krek, Janez; Kump, Sonja; Ličen, Nives; Muršak, Janko; Štefanc, Damijan; Šteh, Barbara; Kalin, Jana; Vidmar, Tadej; Kozłowska, Anna; Muršak, Janko
    Transformations of education in changing Europe are multifaceted. One of the latter is the process of strengthening the cooperation among universities in this part of the world. This cooperation is carried out in many fields – from joint projects and researches – to joint analyses, discourses and publications. This monograph – a collection of reflections, thoughts and polemics deriving from theoretical and empirical researches, carried out as a part of a joint research project simultaneously undertaken at both these universities under the name “Problems and challenges of modern education” – constitutes one of the fruits of the cooperation between Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University and the University of Ljubljana.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Poziom wiedzy studentek kierunku pielęgniarstwo na temat czynników ryzyka i profilaktyki raka piersi
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Tomaszek, Lucyna; Dębska, Grażyna; Kotyza, Małgorzata
    Wprowadzenie: Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet. Wiedza na temat choroby i regularne badania profilaktyczne są najistotniejszym czynnikiem zmniejszającym ryzyko jej rozwoju. Celem pracy była ocena poziomu wiedzy studentek kierunku pielęgniarstwo na temat czynników ryzyka, objawów klinicznych raka piersi i zasad profilaktyki choroby oraz postaw wobec badań profilaktycznych w zależności od etapu edukacji. Materiał i metody: Badanie ankietowe przeprowadzono wśród studentek pierwszego (n = 30), drugiego (n = 20) i trzeciego roku (n = 31) kierunku pielęgniarstwo na studiach pierwszego stopnia. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. Analizę statystyczną przeprowadzono za pomocą testów: Shapiro-Wilka, Kruskala-Wallisa, porównań wielokrotnych, Chi2, Fishera, korelacji rang Spearmana. Przyjęto kryterium znamienności statystycznej p < 0, 05. Wyniki: Studentki trzeciego roku udzieliły istotnie więcej poprawnych odpowiedzi z zakresu wiedzy na temat raka piersi niż pierwszego roku (Me 17 vs 14), a zależność pomiędzy poziomem wiedzy i wiekiem badanych była przeciętna (r = 0,41; p < 0,05). Częściej też wykonywały samobadanie piersi niż studentki drugiego i pierwszego roku (55% vs 15% i 55% vs 30%). W przeciągu ostatniego roku zaledwie 32% ogółu ankietowanych miało wykonane badanie piersi przez lekarza, a 26% deklarowało, że kiedykolwiek miało wykonane ultrasonografię lub mammografię piersi. Najczęstszym źródłem informacji (44%) na temat profilaktyki raka piersi były broszury, prasa, ulotki oraz informacje ze studiów. Wnioski: Poziom wiedzy studentek kierunku pielęgniarstwo na temat profilaktyki raka piersi, czynników ryzyka i objawów klinicznych zależy od wieku badanych oraz etapu kształcenia i jest nadal niewystarczający. Studentki pomimo świadomości, że wczesne wykrycie nowotworu piersi zwiększa skuteczność leczenia, wykonują badania profilaktyczne niesystematycznie.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Problem wielokulturowości w opiece nad pacjentem w opinii pielęgniarek czynnych zawodowo
    (Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Majoch, Monika; Węgrzyn, Izabella; Rafa, Elżbieta; Siekierczak, Sylwia
    Wprowadzenie: Globalizacja i migracja rozumiane wieloaspektowo stawiają nowe wyzwania związane z opieką transkulturową wobec systemu opieki zdrowotnej. Celem badania było poznanie opinii pielęgniarek czynnych zawodowo na temat świadczenia opieki nad pacjentem pochodzącym z innego kręgu kulturowego. Materiał i metody: Badaniem objęto 113 pielęgniarek i pielęgniarzy czynnych zawodowo. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. W analizie wyników zastosowano test χ2 oraz analizę procentową otrzymanych odpowiedzi, przyjęto poziom istotności p > 0,05. Wyniki: Blisko 2/3 badanych (66,4%) potwierdza, że w praktyce zawodowej zetknęło się z pacjentem odmiennym kulturowo. Nie potwierdzono istotności statystycznej w postrzeganiu stopnia trudności opieki w związku ze znajomością języków obcych. Osoby do 35. r.ż. częściej w kontakcie z pacjentem różnym kulturowo/językowo wskazywały odczucie niepewności (p = 0,018), a osoby powyżej 35. r.ż. częściej wskazywały motywację (p = 0,024). Potrzebę dodatkowych szkoleń/kursów z zakresu wielokulturowości w pielęgniarstwie podaje 69,9% ankietowanych. Wnioski: Emocje związane z opieką (świadczoną bądź hipotetyczną) nad pacjentem wywodzącym się z innego kręgu kulturowego, a także postrzeganie takiej opieki można określić jako pozytywne. Zainteresowanie rozwojem własnych kompetencji dotyczących opieki wobec chorego odmiennego kulturowo wykazuje zdecydowana większość badanych, wskazując na potrzebę organizacji kursów/szkoleń dla pielęgniarek o takiej tematyce.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Rousseau and the roots of modernity
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Lazarski, Christopher
    W artykule przeanalizowano tematykę źródeł współczesnych wojen o kulturę w myśli Jana Jakuba Rousseau. Autor wskazuje, w jaki sposób myśl osiemnastowiecznego Francuza stanowi punkt odniesienia dla współczesnych stron dyskursu na temat wojen kulturowych.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Leśniak, Joanna
    Osoby pełnosprawne informacje dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością czerpią od rodziców, kolegów, rzadziej nauczycieli. Na pozostałą wiedzę składa się ich własne przekonanie oparte m.in. na obserwacjach, co buduje obraz człowieka z niepełnosprawnością jako nieporadnego, zależnego od innych. Z tego powodu niezbędna jest wczesna integracja dzieci pełnosprawnych, z niepełnosprawnością, przewlekle chorych i tych wszystkich, których wzajemne kontakty wynikają z naturalnych warunków społecznych. Artykuł pokazuje, że doświadczenie w kontaktach z wszelkiego rodzaju „innością”, rzetelna wiedza na temat niepełnosprawności i chorób oraz otwartość wobec ludzi, pozwalają łatwiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnością, a także pozbyć się na ich temat stereotypów, społecznego dystansu czy niezrozumienia. Wciąż konieczna jest praca nad podnoszeniem świadomości społecznej na temat przyczyn powstawania niepełnosprawności intelektualnej i funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zmiany postrzegania tych osób, a przez to poprawi jakość ich życia.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Stan wiedzy na temat wirusowego zapalenia wątroby typu B i C wśród młodzieży ponadgimnazjalnej
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Tomaszek, Lucyna; Matusiak, Monika; Mrowiec, Karolina
    Wprowadzenie: Wirusy HBV i HCV należą do najczęstszych przyczyn wirusowego zapalenia wątroby (WZW). Przewlekłe formy zakażenia mogą prowadzić do marskości wątroby oraz raka wątrobowokomórkowego, a w konsekwencji do śmierci. Z literatury przedmiotu wynika, że młode pokolenie nie posiada odpowiedniego zasobu wiedzy na ten temat, a brak świadomości ryzyka zakażenia wirusem HBV i HCV stwarza warunki do niekontrolowanej transmisji tych wirusów. Celem pracy była ocena poziomu wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych na temat WZW typu B i typu C. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono wśród 250 uczniów szkół ponadgimnazjalnych za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety. Do analizy statystycznej użyto testów: U Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa, korelacji liniowej r Pearsona. Przyjęto istotność statystyczną na poziomie p<0,05. Wyniki: Największy odsetek badanych (54%) cechuje się niskim poziomem wiedzy nt. WZW typu B i C. Uczniowie nie mają świadomości, że WZW jest chorobą zakaźną i wirusy HBV oraz HCV mogą przetrwać poza organizmem człowieka. Nie wiedzą również, czy byli szczepieni przeciw WZW typu B, i błędnie uważają, że istnieje szczepionka przeciw wirusowi HCV. Tylko 4% badanych uczniów wykazało się wysokim poziomem wiedzy na ten temat. Istotnie większą wiedzę mają uczniowie płci żeńskiej (p=0,006) oraz mieszkańcy wsi (p=0,024). Głównym źródłem wiedzy jest Internet (55% odpowiedzi). Wnioski: Ogólny poziom wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych nt. WZW typu B i C jest niski. Wiedzę badanych determinuje płeć i miejsce zamieszkania, a jej głównym źródłem jest Internet.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin