Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów
- Issue date
- 2021
- Publisher
-
Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”
- ISBN
-
978-83-65548-77-1
- Sponsorship
-
Publikacja wydana w ramach projektu realizowanego przez Krakowską Akademię
im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego pt. Nauczyciel 5.0 nowoczesny program kształcenia nauczycieli na jednolitych studiach magisterskich w dziedzinie pedagogiki przedszkolnej i wczesno szkolnej w ramach Programu Operacyjnego W iedza Edukacja
Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego, instytucja pośrednicząca: Narodowe C entrum Badań i Rozwoju,
nr umowy: POW R.03.01.00-00-KN42/18-00.
- Subjects
- Edukacja; Pedagogika; Psychologia
- Keywords
- aspekty twórczości; autokreacja; brainstorming; brainwalking; brainwriting; drama; ewaluacja; fantazja; heurystyka; inhibitory; innowacyjność; inteligencja emocjonalna; katalizator; kompetencje autokreacyjne; kompetencje interpretacyjne; metafora
Abstract
Z wprowadzenia: "Założeniem nowoczesnego procesu kształcenia jest stosowanie poszukujących metod dydaktycznych i podejmowanie strategii heurystycznych. Metody te z dużym powodzeniem w dydaktyce uruchamiają u uczniów myślenie dywergencyjne, umożliwiają dostrzeganie i rozwiązywanie problemów oraz ich analizę z różnych punktów widzenia. Do właściwego zaplanowania i realizacji zajęć w oparciu o takie metody jest konieczna i nieodzowna twórcza postawa nauczyciela. Nauczyciel w przestrzeni dydaktycznej odgrywa rolę „lokomotywy postępu pedagogicznego”, bez której w daleką podróż, po nieznanych dotąd stacjach, wagony pociągu nie mogą wyruszyć samodzielnie. To nauczyciel jest bez wątpienia moderatorem twórczego sposobu pracy uczniów i przewodnikiem po skutecznych strategiach kreatywnego rozwiązywania problemów. Nieustanna refleksja własnych działań i ewaluacja aktywności uczniów oraz umiejętność przewidywania konsekwencji określonych zachowań to niewątpliwie umiejętności, które sprzyjają rozwojowi nauczycielskiej kreatywności. Ważną rolę w twórczej postawie nauczyciela odgrywa również inteligencja emocjonalna, która umiejętnie kieruje jego emocjami podczas działań dydaktycznych. Im bardziej kreatywny nauczyciel, tym większe szanse, że niestereotypowe rozwiązania, które założył i przyjął do realizacji, zostaną poddane wnikliwej krytyce i ostatecznie wdrożone z powodzeniem. W postawie twórczego nauczyciela nie ma obawy, że w sytuacji nieoczekiwanego zainteresowania innym problemem przez uczniów, będzie on zbyt silnie przywiązany do swojego projektu lekcji."(...)
Files in this item
Collections
The following license files are associated with this item: